Verhoog je conversie door A/B-testen met Google Optimize
Krijg je veel bezoekers op je (nieuwe) website, maar vallen de conversies tegen of blijven ze zelfs uit? Dan wordt het tijd om je website te optimaliseren. Je kunt bijvoorbeeld door middel van Hotjar achter het bezoekersgedrag van jouw bezoekers komen. Maar je kunt ook gaan A/B-testen met Google Optimize. Ik vertel graag wat het is en laat ook wat voorbeelden zien.
Wat is A/B-testen?
Een A/B-test, of ook wel split-test, is een manier om de effectiviteit van twee varianten te meten. Je vergelijkt twee opties van bijvoorbeeld de vacaturepagina op je website, om zo de optie toe te kunnen passen die de meeste sollicitaties (conversies) oplevert. Of je voert een A/B-test uit om te kijken wat een aanpassing aan je webshop kan betekenen voor je omzet. Ook advertenties, e-mailcampagnes en socialmediaposts kunnen worden getest met een A/B-test.
De bezoekers van jouw website of ontvangers van je nieuwsbrief worden tijdens een A/B-test in tweeën gedeeld. Het eerste deel krijgt willekeurig het origineel te zien (versie A) en het andere deel krijgt willekeurig versie B te zien, een variant op het origineel. Het vergelijken van de versies zorgt voor inzicht in de prestatie van bijvoorbeeld jouw website ten opzichte van het doel wat je wilt behalen.
Waarom zou je A/B-testen?
Het optimaliseren van bijvoorbeeld je website kun je op gevoel doen. Maar dan zul je nooit goed weten of een wijziging écht meer conversies heeft opgeleverd. Google Analytics laat natuurlijk wel je statistieken en conversies zien als je doelen hebt ingericht, maar door middel van een split-test, kun je daadwerkelijk het gedrag van je bezoekers meten. Je kunt daarna vaststellen welke versie beter werkt en je website optimaliseren. A/B-testen is daarom geen eenmalig proces. Er zijn altijd dingen te verbeteren aan je website of je kunt de wijziging testen om te kijken of het daadwerkelijk meer conversies oplevert. A/B-testen is een continu testproces. Dit geldt ook voor A/B-testen van bijvoorbeeld advertenties en nieuwsbrieven.
A/B-testen met Google Optimize
Het uitvoeren van A/B-tests kun je met verschillende tools doen. Zelf werken wij graag met Google Optimize. Deze tool van Google is gratis en kun je onder andere koppelen met Google Analytics en Google Ads. Daardoor kun je bijvoorbeeld gemakkelijk uit je websitestatistieken informatie halen van minder goed presterende pagina’s om hier een A/B-test op in te zetten. Je kunt bovendien
Hulp nodig?
Kunnen wij jou helpen of adviseren bij het A/B-testen met Google Optimize?
door deze koppeling (test)doelen instellen. Of je kunt met de Google Ads koppeling je advertenties optimaliseren door te testen. Mocht je bijvoorbeeld meer dan één experiment tegelijkertijd willen uitvoeren of je doelgroepen uit Google Analytics willen meenemen in het testen, dan kun je er ook voor kiezen om een betaald Google Optimize account te nemen. In een volgende blog gaan we dieper in op de werking van Google Optimize. De gratis versie geeft in elk geval al voldoende inzichten om per experiment (ook wel test genoemd) te blijven verbeteren.
Hoe ziet een A/B-test eruit?
In de voorbereiding op het testen met Google Optimize, bedenk je al wat er getest gaat worden en waar op je website of in je nieuwsbrief de test uitgevoerd gaat worden. Hierbij kun je rekening houden met de volgende vier soorten A/B-testen:
- Call-to-action
- Content
- Iets toevoegen
- Iets weghalen
Deze soorten testen noemen we ook wel de ‘quick wins’. Hiermee kun je eenvoudige aanpassingen inzetten die snel tot verbetering leiden. Daarna kun je aan de slag gaan met grotere, meer specifieke aanpassingen. We leggen deze quick wins graag uit door middel van voorbeelden. Hierbij focussen we ons alleen op A/B-testen voor de website.
A/B-test: call-to-action
Bij het testen van de call-to-action kun je bijvoorbeeld de tekst van de knop veranderen. Of geef hem een andere plek op de pagina. Daarnaast kun je een knop ook opvallender maken, bijvoorbeeld door hem een andere kleur te geven. In het onderstaande voorbeeld hebben we onze gele knop (het origineel, versie A) verandert in een rode knop (de variant, versie B).
Versie A links en versie B rechts. Klik op de afbeeldingen om het verschil te bekijken.
A/B-test: content
Het testen van content kan op veel manieren worden gedaan. Lange, beschrijvende tekst kun je inkorten of pakkender maken. Je kunt ook een stappenplan schrijven of woorden als ‘gratis’ en ‘tijdelijk’ toevoegen bij kortingen of acties. Je kunt ook de indeling van de pagina veranderen. Misschien vinden jouw bezoekers het prettiger om een foto aan de linkerkant te zien en de tekst rechts. Of juist andersom.
Versie A links en versie B rechts. Klik op de afbeeldingen om het verschil te bekijken.
In het voorbeeld is te zien dat de tekst en knop in het origineel aan de linkerkant van de pagina staat. In de variant (versie B), hebben we de tekst naar de andere kant gezet. Willekeurig zien dus eerst de tekst of de tellers. Door middel van een content-test kunnen we achterhalen waardoor meer bezoekers op de knop drukken.
A/B-test: iets toevoegen
Door content toe te voegen, kun je achterhalen of dat meer invloed heeft op het aantal conversies. Zo kun je bijvoorbeeld reviews van bestaande klanten aan je website toevoegen als je dat nog niet hebt. Of als je wil dat bezoekers een bepaalde pagina bezoeken, voeg een stuk content toe dat daar naartoe leidt.
Versie A links en versie B rechts. Klik op de afbeeldingen om het verschil te bekijken.
In het voorbeeld hierboven, hebben we als variant tekst en een knop toegevoegd. In het origineel laten we onszelf alleen zien door middel van een foto, maar vertellen we niks over Secure Design en het team. Om onszelf online meer te laten zien en meer over onszelf te vertellen, willen we bezoekers naar de ‘over ons’ pagina leiden. Daarom hebben we een contentblok met tekst en een knop toegevoegd en de groepsfoto ernaast gezet.
A/B-test: iets weghalen
Het weglaten van bepaalde elementen in de content, kun je ook testen. Zo kun je bijvoorbeeld afleidende elementen weghalen tijdens het testen en kijken of bezoekers daardoor meer converteren. Of laat overbodige informatie weg.
Versie A links en versie B rechts. Klik op de afbeeldingen om het verschil te bekijken.
Wij hebben op onze homepage in de header 3 blokken staan die onze bezoekers naar de pagina’s van onze diensten leiden. Toch zien we in Hotjar steeds vaker dat bezoekers er geen gebruik van maken, maar op het menu klikken. Door middel van een A/B-test kunnen we testen of het daadwerkelijk verschil maakt in conversie als de contentblokken weg zijn.
De resultaten van je A/B-test analyseren
Voordat je begint met split-testen, moet je de looptijd bepalen. De looptijd bepaalt hoelang je test, zodat je na die periode de resultaten kunt analyseren. De resultaten van de A/B-test analyseren geeft inzicht in de mogelijke optimalisaties. Komt uit de test bijvoorbeeld dat de rode knop meer conversie oplevert, dan kun je deze wijziging doorvoeren. Daarna kun je een nieuwe test beginnen of je kunt hertesten. Google Optimize biedt in één oogopslag de resultaten van je A/B-test. Daarnaast geeft de tool je meer details van de prestaties van het origineel en de variant en kun je in een grafiek zien wat de resultaten van de gehele testperiode zijn.
A/B-testen voor jouw bedrijf
Wil jij graag beginnen met A/B-testen met Google Optimize en kun je wel wat hulp of advies gebruiken? Neem gerust contact met mij op. Ik help je graag op weg! Volg ons daarnaast op LinkedIn en schrijf je in voor onze nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van volgende blogs over A/B-testen.