Trek de aandacht met animaties op je website
Hebben we jouw aandacht? Mooi. Dan hebben we ons doel bereikt! Jij kunt ook de aandacht trekken van je doelgroep op jouw website. Ik hoor je denken: ‘hoe dan?’ Door animaties te gebruiken. Maar wat is een animatie? En in welke vormen komen ze op je website terecht? Dat leggen we je vandaag uit.
De betekenis van animatie
Volgens Wikipedia is een animatie “de illusie van beweging door het na elkaar afspelen van verschillende stilstaande beelden”. Dat klinkt meer als een soort tekenfilm, maar ook op je website kun je animaties toevoegen. Het gaat namelijk om kleine bewegingen binnen jouw website die zo subtiel zijn dat je niet eens door hebt dat het geanimeerd is. En toch kunnen deze er wel voor zorgen dat je een bepaalde handeling uitvoert. Dat maakt ze heel waardevol!
Waarom animaties op je website
Een animatie kan op diverse manieren worden ingezet. Denk bijvoorbeeld aan de kleurverandering van een knop als je er met je muis overheen gaat of dat er een andere tekst zichtbaar wordt. Dat zijn kleine animaties. Je kunt ze inzetten om:
- kleine, speelse effecten toe te voegen aan je website. Hierdoor wordt hij een stuk minder statisch en blijven bezoekers langer hangen;
- jouw website te onderscheiden van andere websites. Je valt op tussen jouw concurrenten met animaties op je website;
- de aandacht te trekken van je doelgroep. Zet ze bijvoorbeeld in als call-to-action waardoor bezoekers bepaalde knoppen sneller indrukken.
Een animatie op je website kan ook groter
Hierboven hebben we het over kleine animaties. Maar het kan ook anders: zet bijvoorbeeld een grote animatie in om aandacht te trekken van je doelgroep en ze aan te zetten tot actie. Heb je bijvoorbeeld Boris al zien zwemmen onder in beeld? Boris is de animatie van Dag1 en wordt ingezet als campagne om geld in te zamelen voor de Maarten van der Weijden foundation. Bij elke klik op Boris op de website van Dag1, doneren zij geld.
Doordat Boris onderin beeld heen en weer zwemt én er een call-to-action in is verwerkt, trekt hij de aandacht van de bezoekers. De kans is groot dat je hem toch eerst aanklikt, voordat je verdergaat met je bezoek. Hierdoor is het doel van de campagne en animatie bereikt!
Succesvolle campagne? Zet animaties op jouw website
Start jij binnenkort ook een campagne en ben je op zoek naar een kleine of grote animatie op je website of wil je meer weten over animaties? Neem gerust contact met ons op.