Slim aan de slag met een social media planner
Heb jij steeds weer moeite met het bedenken van je social media berichten? Of wil je graag zichtbaar zijn op social media maar kost het je te veel tijd om consequent berichten te plaatsen? Lees dan verder! In deze blog vertellen we in 5 stappen hoe je een effectieve social media content planner maakt zodat je altijd weet wat je kan posten!
Wat is een social media planner?
Een social media planner helpt je bij het structureren, bedenken en plaatsen van je content. In de planner werk je de berichten van te voren uit zodat je altijd weet wanneer je wat gaat posten. Een bedrijf met een uitgebreide social media planner weet in januari al in grote lijnen wat er in december gepost gaat worden. In de loop van de maanden wordt dit verder uitgewerkt maar de content ideeën zijn worden ruim van te voren uitgedacht. Door op deze manier te werk te gaan en je posts voorruit te bedenken heb je minder stress en kan je efficiënter te werk gaan. In onderstaand stappenplan leggen we je uit hoe je in 5 stappen een effectieve social media planner maakt.
Stap 1. Bedenk wat je via social media wil bereiken
Bedenk allereerst wat de kernboodschap is die je wilt uitdragen via je social media kanalen. Pas als je weet wat je wilt uitdragen kan je verder gaan met het uitwerken van je social media content planner.
Stel daarna het doel van je social media vast. Wil je meer naamsbekendheid creëren, meer verkopen of wil je je volgers voorzien van kennis en informatie? Denk na over welke boodschap en welke (eerste) indruk je wilt achterlaten bij een persoon die je social media kanalen bekijkt.
Stap 2. Werk categorieën uit
Omdat je niet wilt dat je berichten eentonig zijn is het slim om categorieën uit te schrijven. Hierdoor creëer je variatie in je berichten. Een aantal voorbeelden van categorieën waarbinnen je berichten kan posten zijn:
- Inspiratie
- Blogs
- Nieuwtje
- Lopende projecten
- Kijkje achter de schermen
- Branding
- Medewerkers
- Winactie
- Feestdag
Je kan zo veel categorieën uitwerken als je wilt zolang ze maar passen bij je overkopende boodschap. In je content planner wissel je de verschillende categorieën af. Door het vaststellen van de categorie voor een post wordt het makkelijker om een post uit te werken. Hierdoor gaat het uitwerken van de posts veel efficiënter en sneller.
Stap 3. Maak een content planner
Nu je in hoofdlijnen de boodschap van je social media kanalen in kaart heb gebracht en je categorieën uitgewerkt hebt is het tijd om je social media planner te gaan maken. Je kan de planner maken in Excel, Google Spreadsheet of een andere tool die je fijn vind werken. In de planner maak je verschillende kolommen aan voor de datum, de categorie, het onderwerp, de tekst voor bij de post en het idee voor de afbeelding.
Start met het invullen van de data waarop je een bericht gaat posten en hang hier een categorie aan. Wissel de categorieën af zodat de posts interessant blijven voor je volgers. Vul vervolgens het onderwerp van de post in en de tekst die je er bij wilt schrijven. Bedenk ook welke afbeelding of video bij de post moet komen.
Door te kijken wat er de komende maanden op de planning staat zul je merken dat je veel berichten van te voren al in te plannen zijn. Weet je bijvoorbeeld in januari al dat je in juni als spreker te gast bent op een beurs? Dan kan je de aankondiging hiervoor al inplannen.
Stap 4. Maak en verzamel het beeldmateriaal
Nu je vooruit gepland hebt en weet wat je de komende tijd wil gaan posten is het tijd om het beeldmateriaal uit te gaan werken. Bekijk welke afbeeldingen, foto’s of video’s je nodig hebt zodat je alle materialen voor de komende periode in 1 keer kan verzamelen.
Stap 5. Plan je berichten in
Je kan beginnen met het inplannen van je berichten! Hootsuite is een handige tool waarbij je per social media platform je berichten kan inplannen zodat ze automatisch gepost worden. Met een gratis Hootsuite accout kan je inplannen tot een maximum van 30 berichten. Vaak is dit voldoende omdat je alles al uitgedacht hebt in je social media planner waardoor het inplannen niet veel tijd meer kost.
Ga jij aan de slag met een social media planner?
Hopelijk hebben we je genoeg informatie gegeven zodat je nu zelf aan de slag kunt met je social media planner! We kunnen je garanderen dat je snel alle gemak van een content planner zal waarderen en dat je veel tijd gaat besparen. Neem gerust contact met ons op als je hulp nodig hebt bij jouw social media strategie, wij helpen graag! Wil je op de hoogte blijven van de nieuwste ontwikkelingen en trends? Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief of volg ons op LinkedIn.