Okay Google, welke invloed heeft voice search op de vindbaarheid van mijn website?
‘Hey Siri’, ‘Hey, Alexa’ en ‘OK, Google’ zijn in 2019 steeds vaker de woorden waarmee een zoekopdracht of interactie begint. Spraakgestuurde zoekopdrachten, ook wel voice search, is een trend die je absoluut niet mag missen. Comscore verwacht zelfs dat in 2020 de helft van alle zoekopdrachten gesproken zullen zijn. Maar wat is dan het verschil met een getypte zoekopdracht? En waar moet je op gaan letten? Dat leg ik in dit blog uit.
Wat is voice search?
Voice search betekent dat je in een zoekmachine een gesproken zoekopdracht uitvoert. Dat kun je bijvoorbeeld rechtstreeks in de zoekmachine doen, maar ook met assistenten zoals de Google Assistent, Siri van Apple of Alexa van Amazon. Deze persoonlijke assistenten zijn gebaseerd op voice search. Ook komen er steeds meer apparaten bij die middels je stem worden aangestuurd, zoals Google Home.
Hoe werkt het? Als je jij vraagt: “Okay Google, hoe diep is de Noordzee?”, dan zal de Google assistent antwoorden met “De Noordzee is 700 meter diep”. Hoe weet hij dit? Het antwoord komt van positie 0 van Google; de positie bovenaan de zoekresultatenpagina. Positie 0 geeft antwoord op de vraag zonder dat je de website hoeft te bezoeken. Daarover later meer.
Wat maakt voice search anders dan een getypte zoekopdracht?
De werking van het zoekresultaat is nagenoeg hetzelfde, maar toch verschillen de getypte en gesproken zoekopdracht van elkaar. Dit zijn de grootste verschillen:
Vraagwoorden
Een gesproken zoekopdracht zal vaker vraagwoorden bevatten. Denk aan ‘wie, wat, welke, waar, wanneer, hoe, waarmee, waarvan en hoeveel’. Je zult niet alleen merken dat vraagwoorden worden gebruikt, maar dat deze gevolgd worden door een volledige vraag. Zoals je dat normaal ook zou doen als je de vraag had gesteld aan je collega. Question-based zoekopdrachten worden dus veel belangrijker.
Longtail zoekwoorden
Doordat mensen steeds vaker volledige vragen gaan stellen aan de persoonlijke assistenten of zoekmachines, worden de zoekopdrachten ook veel langer. Stel je voor dat je op vakantie gaat naar Parijs. Normaal typ je in ‘weer Parijs’, maar aan de assistent vraag je ‘wat is het weer in Parijs?’. Zoekopdrachten zullen steeds meer op de ‘gewone’ gesproken taal gaan lijken en minder uit steekwoorden bestaan.
Lokale zoekresultaten
Daarnaast zullen de voice assistents je zoekopdracht koppelen aan de locatie waar jij je bevindt. Veel voice searches worden uitgevoerd via mobiele apparaten. Bijvoorbeeld: je bent onderweg naar je werk en de ketting van je fiets gaat eraf. Je geeft bij je assistent aan: “Siri, de ketting van mijn fiets ligt eraf”. Siri zal dan reageren met een routebeschrijving naar de dichtstbijzijnde fietsenmaker. Hoe kan dat? Die fietsenmaker had zijn Google Mijn Bedrijf pagina volledig ingevuld, waardoor de assistent goed de link kon leggen tussen de kapotte fiets en de fietsenmaker.
Eén antwoord
Doordat het gebruik van persoonlijke assistenten op mobiel of via andere apparaten toeneemt, krijg je steeds vaker direct één antwoord. Deze apparaten geven namelijk niet altijd het resultaat weer op een beeldscherm. Een pagina met zoekresultaten krijg je met voice search niet meer te zien, maar de bovenste positie in de zoekmachine wordt voorgelezen.
Voice search & SEO
De manier waarop SEO momenteel wordt toegepast, is nog steeds hetzelfde als met spraakgestuurde SEO. Toch zit er verschil in hoe jouw bezoeker zoekt en dus op jouw website terecht komt. Daarom is het goed om met de volgende punten rekening te houden:
Actualiseer je zoekwoordenlijst met longtail zoekwoorden
Door je huidige zoekwoordenlijst uit te breiden met longtail zoekwoorden, zorg je ervoor dat jouw website zowel geoptimaliseerd is voor getypte zoekopdrachten als voor voice search. Denk dus hoe jouw doelgroep praat over je bedrijf en welke vragen zij hebben. Neem die vragen bijvoorbeeld mee in blogs, op pagina’s of in een FAQ. Met de tool AnswerThePublic kun je eventueel vragen en onderwerpen achterhalen.
Optimaliseer je bedrijfspagina in Google
Heb jij je eigen bedrijf en wil je dat mensen makkelijk informatie over jouw locatie kunnen vinden? Net als de lokale fietsenmaker of als ze op zoek zijn naar een goed restaurant in de buurt? Zorg er dan voor dat je jouw Google Mijn Bedrijf volledig hebt ingevuld. Met voice search ligt de focus namelijk veel meer op lokale SEO. Optimaliseer daarnaast jouw website met dezelfde informatie als op je Google bedrijfspagina. Dan komt ook dit zoekresultaat hoger te staan. Hulp nodig? In 2-3 uur kunnen wij jouw bedrijfspagina op Google volledig optimaliseren.
Ook op desktop zit de optie om met je stem te zoeken. Klik hiervoor op het microfoontje.
Zorg voor positie 0 of 1
Positie 0 kun je behalen door een zogeheten featured snippet met je website te verdienen. Een featured snippet is content van derden die Google bovenaan de resultatenpagina toont en die antwoord geeft op de vraag die wordt gesteld. Voeg deze vooral toe bij vragen waarop nog geen positie 0 is vergeven in Google, want dan is de kans groot dat jouw resultaat daar komt te staan. Is positie 0 wel al vergeven, dan kun je het alsnog doen, mits jouw antwoord beter is dan die van de ander. Wil je of kun je geen featured snippet gebruiken? Zorg er dan voor dat je op positie 1 in Google staat. De voice assistenten zullen namelijk het eerste resultaat oplezen. Wij kunnen je helpen of adviseren bij het inzetten op en verkrijgen van featured snippets.
Voice search en jouw website
Wil je meer weten over voice search of kunnen we jou bijvoorbeeld helpen bij het opstellen van longtail keywords of het optimaliseren van je Google bedrijfspagina? Neem dan gerust contact met ons op! Hoe? Okay Google, bel Secure Design! Meteen op de hoogte blijven van trends en ontwikkelingen? Hey Siri, volg Secure Design Webdevelopment op LinkedIn.