Maak je eigen nieuwsbriefcampagne met ActiveCampaign
Een nieuwsbrief is één van de best renderende marketingactiviteiten. Je kan eenvoudig je contacten op de hoogte houden van nieuwe activiteiten, aanbiedingen versturen of betrokken houden bij jouw merk door het versturen van interessante blogs. Maar hoe zet je een nieuwsbriefcampagne op? In dit blog vertellen we je hoe je een nieuwsbriefcampagne kan opzetten met de email tool ActiveCampaign.
ActiveCampaign opzetten
Met de volgende zes stappen kan jij zelf aan de slag met ActiveCampaign en je eigen nieuwsbriefcampagne opzetten:
Stap 1: Bepaal het doel van je campagne
Bepaal wat je wilt bereiken met je campagne. Wil je jouw contacten op de hoogte houden van nieuwtjes binnen jouw bedrijf, je bestaande klanten aanbiedingen versturen of wil je jouw contacten informeren en amuseren met blogs, video’s en andere media? Het bepalen van een doel zorgt ervoor dat het opstellen van de nieuwsbrief eenvoudiger wordt en de boodschap begrepen wordt door de lezer.
Daarnaast moet je een verstuur frequentie bepalen. Hoe vaak wordt er een nieuwsbrief verstuurd? Zijn er genoeg nieuwtjes dat iedere week er een nieuwsbrief verstuurd kan worden? Of past een keer per kwartaal of ieder halfjaar beter bij het bedrijf?
Stap 2: Maak een account
Op de website van ActiveCampaign kan je een account aanmaken. ActiveCampaign is een betaalde dienst maar daardoor uitgebreider dan MailChimp. Het is mogelijk om het programma tijdelijks gratis uit te proberen door middel van een proefperiode.
Stap 3: Registreer je contacten
In het menu ”contactpersonen” staat rechtsboven de optie om nieuwe contacten toe te voegen. De verplichte velden zijn voornaam, achternaam, e-mailadres. Daarnaast is het ook mogelijk om extra velden aan te maken waarmee je jouw contacten kan categoriseren. Hiermee kan je jouw campagnes naar bepaalde doelgroepen versturen zoals bijvoorbeeld mensen die in een bepaald product of dienst geïnteresseerd zijn.
Stap 4: Maak een nieuwe campagne aan
In het menu ”campagnes” is het mogelijk om rechtsboven een nieuwe nieuwsbrief (campagne) te starten. Vervolgens doorloop je de volgende stappen:
- Soort: hier vul je de naam voor je campagne in en kies je een type. Voor dit blog maken we gebruik van ”standaard”.
- Lijst: selecteer hier de personen aan wie je de nieuwsbrief wilt gaan versturen. Hierbij kan gefilterd worden op de informatie die je bij je contactpersonen hebt ingevuld.
- Ontwerp: hier kan je een sjabloon aanmaken voor jouw campagne en de nieuwsbrief zelf vormgeven. Door middel van bouwblokken kan je de nieuwsbrief inrichten zoals jij dat zelf wilt.
- Samenvatting: hier kunnen de laatste zaken worden aangepast en gecontroleerd, zoals naar wie de nieuwsbrief verstuurd zal worden en wat de titel van de nieuwsbrief zal zijn.
Stap 5: Verzend eerst een testmail!
Voordat je jouw campagne verstuurd, is het aan te raden om eerst een testmail naar jezelf te sturen. Hiermee kan je controleren of de lay-out, de links en de tekst klopt. Een verzonden nieuwsbrief kan namelijk niet meer teruggehaald worden!
Wanneer de nieuwsbrief helemaal compleet en naar wens is, verzend je deze bij de laatste stap naar al je contacten.
Stap 6: Evaluatie
Je kan de resultaten van je nieuwsbrief evalueren in het menu ”rapporten”. Hier kan je data inzien zoals hoe vaak mensen de nieuwsbrief hebben geopend en hoeveel clicks er zijn geweest. Daarnaast zijn er ook opties om data per dag of uur te bekijken, waardoor de optimale verzendtijd- en dag bepaald kan worden.
Meer weten?
Ben je nieuwsgierig en op zoek naar meer informatie over nieuwsbrieven en andere marketingactiviteiten? Of ben je op zoek naar een voorbeeld van hoe een ActiveCampaign nieuwsbrief eruit kan zien? Stuur ons dan een bericht of schrijf je in voor onze nieuwsbrief en volg ons op sociale media!