Website

Do’s & don’ts van pop-ups op je website

31-10-19
Duncan Charité
3 minuten

Dat pop-ups op je website heel waardevol kunnen zijn, vertelden we in onze vorige blog over pop-ups op je website. Maar hoe kun je ze het beste inzetten? Ik geef je de do’s en don’ts van een pop-up op je website.

Eerst nog even je geheugen opfrissen: een pop-up is een nieuw venster dat verschijnt op de pagina die je op dat moment bezoekt, waarin bijvoorbeeld reclame wordt gemaakt of informatie wordt gegeven. Dit kan in de vorm van een scroll, timed, exit, entry of click pop-up.

Je weet nu wat een pop-up is en in de vorige blog heb je gelezen welke soorten en vormen er bestaan. Maar wat moet je wel en niet doen bij het tonen van een pop-up? Dit zijn de do’s voor een pop-up op je website:

Do 1: bepaal het doel van de pop-up. Wat wil je ermee bereiken? Bijvoorbeeld meer verkoop, meer nieuwsbriefaanmeldingen of juist feedback, bijvoorbeeld over je dienstverlening of de website. Op basis daarvan kun je gaan bedenken hoe je de pop-up gaat tonen en welke soort je inzet.

Do 2: maak je pop-up persoonlijk. Laat hem aansluiten op de huisstijl van jouw website. Daarnaast kun je hem ook aanpassen op het bezoekersgedrag. Zit een bezoeker al 5 minuten IT-vacatures te bekijken op jouw website? Licht dan de nieuwste vacature uit die past bij zijn zoekgedrag of laat hem zich aanmelden voor de job-alert.

Do 3: beloon de bezoeker. Als je wil dat een bezoeker een bepaalde handeling uitvoert, zoals het invullen van een enquête, zorg dan dat er een beloning tegenover staat. Bijvoorbeeld in de vorm van een korting of een interessante download met tips.

Do 4: houd het kort. Zet niet te veel informatie in de pop-up, maar wees kort en bondig. Laat de bezoeker wel weten waarom je de pop-up toont, bijvoorbeeld om feedback te vragen of de bezoeker te informeren over een korting die op dat moment loopt.

pop-ups op je website

Pop-ups die ervoor zorgen dat de content leesbaar blijft.

Dit is wat je vooral niet moet doen bij pop-ups op je website:

Don’t 1: de pop-up niet weg kunnen klikken. Als je ervoor kiest om pop-ups op je website te tonen, bied bezoekers dan de mogelijkheid om deze weg te klikken. Dit neemt frustratie weg en kan voorkomen dat een bezoeker de pagina al vroegtijdig verlaat.

Don’t 2: te veel pop-ups op één pagina plaatsen. Laten we eerlijk zijn: een pop-up kan soms best vervelend zijn. Zorg er daarom voor dat je niet te veel pop-ups op één pagina plaatst. Het leidt de bezoeker namelijk af van de boodschap die je wil vertellen en kan ervoor zorgen dat er minder conversies op je website binnenkomen. Je wil juist dat er méér conversie komt door pop-ups te plaatsen. Kies daarom voor pop-ups die relevant zijn voor je bezoeker en de pagina die zij op dat moment bekijken.

Don’t 3: de pop-up te vroeg of te laat tonen. Als de pop-up geen reden heeft om direct getoond te worden, overval de bezoeker dan niet meteen. Laat hem de pagina eerst rustig bekijken. Wacht daarentegen ook niet te lang, want dan is de kans aanwezig dat de bezoeker de pagina alweer heeft verlaten. In jouw websitestatistieken kun je achterhalen hoe lang een bezoeker gemiddeld op die specifieke pagina besteed. Op basis daarvan kun je gaan bepalen wanneer de pop-up moet verschijnen.

Wil je meer informatie over pop-ups op je website of kunnen we jou adviseren of helpen bij het installeren van pop-ups? Neem gerust contact met ons op en dan denken we met je mee. Je kunt ons ook volgen op LinkedIn om op de hoogte te blijven van leuke trends en ontwikkelingen.

Front-end developer & Support

Laat je bij ons een website bouwen? Grote kans dat Duncan meewerkt aan het grafisch opmaken en indelen van de webpagina’s. Duncan zet zich net zo hard in voor jouw website als voor een potje poker, een avondje darten of onbeperkt sushi eten.