Marketing

De waarde van conversie meten voor jouw bedrijf

21-06-21
Twan Nieborg
3 minuten

Conversie is een woord dat je vaak hoort wanneer mensen praten over online marketing. Maar wat houdt het precies in? En wat kan je ermee? Dat is een stuk minder bekend. Daarom vertellen wij jou in dit blog alles over conversie, hoe je het kan meten en wat de meerwaarde hiervan is!

Conversie is wanneer een bezoeker een doel bereikt op jouw website. Deze doelen lopen uiteen per type website. Als jij een webshop runt, is een van jouw doelen dat een bezoeker een bestelling plaatst. De bestelling is hier de conversie. Als je een informatief platform hebt, kan een van je doelen zijn het vergroten van het bereik van je nieuwsbrief. De conversie hier is dan wanneer een bezoeker zich inschrijft voor jouw nieuwsbrief. Deze acties kunnen gemeten worden door middel van Google Analytics. De software biedt een breed scala aan meetopties, waardoor jij de voor jou relevante conversie kan meten.

In de afbeelding hieronder is er sprake van een conversie wanneer een bezoeker zijn gegevens heeft ingevuld en drukt op de knop ”inschrijven”.

Conversie meten kan op verschillende manieren. De meest bekende manier is door gebruik te maken van Google Analytics. Google Analytics kan op basis van data over Adwords, sociale media of organische data van Google zelf laten zien waar de bezoeker vandaan komt, en welke bezoekers er geconverteerd worden.

Het meten van conversies gaat door middel van Doelen binnen Google Analytics. Op het beheerdersgedeelte van je account kan je deze doelen instellen. Een voorbeeld van zo’n doel kan het inschrijven op je nieuwsbrief zijn. Je kan dit doel dan meten door als doel in te stellen hoe vaak de bedanktpagina van het inschrijven bezocht wordt. Op deze manier kan gemeten worden hoe vaak dit doel bereikt wordt, en wat voor type bezoeker het doel volbrengt.

Meten is weten. Door te meten waar conversies vandaan komen, is het mogelijk om je marketingactiviteiten beter af te stemmen. Als blijkt dat de meerderheid van jouw conversies plaatsvinden via Google Adwords in plaats van Facebook advertenties, is het misschien nuttig om meer aandacht te geven aan Adwords en SEO dan aan de content strategie van je Facebook-kanaal. Of als juist blijkt dat Facebook beter rendeert dan LinkedIn, zegt dit veel over de doelgroep die je moet bereiken om je doelen te bereiken.

Hier kunnen ook verschillende berekeningen aan gekoppeld worden. Een bekende hiervan is Kosten per Conversie. Hierbij wordt gekeken hoeveel conversies er worden bereikt ten opzichte van bijvoorbeeld een investering in advertenties. Hieruit kan bijvoorbeeld blijken dat voor iedere 10 euro dat aan advertenties wordt besteedt, er één aankoop wordt gedaan in je webshop. Als de gemiddelde waarde van een aankoop 100 euro is, kan er al snel berekend worden dat er 10 euro omzet wordt behaald per geïnvesteerde euro.

Door zelf te kiezen wat je wilt meten en de informatie juist te analyseren is het mogelijk om met je marketing beter te focussen en meer te bereiken met minder.

Ben jij nog niet actief bezig met het analyseren van jouw conversies? Heb je het gevoel dat jij meer uit je website kan halen? Wij helpen je graag verder! Wij hebben al meer dan 10 jaar ervaring op dit gebied, en zelfs ons eigen analysetool gebouwd op Google Analytics. Neem contact met ons op als je meer wilt weten over conversie of volg ons op LinkedIn voor updates op dit gebied!

Front-end developer & Support

Twan reist graag, is gefocust en kan goed luisteren; niet alleen naar muziek, maar ook naar jouw wensen als klant. Hij doet er dan ook alles aan om jou als klant te helpen en je blij te maken met je website.