Marketing

De FAQ-Pagina: hoe je lezersvragen omzet in SEO-kansen

13-12-23
Gino Schreve
4 minuten

“Veelgestelde vragen” op je website zijn handig voor je bezoeker. Maar wist je dat zo’n FAQ niet alleen waardevol is tijdens een bezoek op je site? Je kunt er juist bezoekers mee naar je website halen. Veel bedrijven laten namelijk SEO-kansen liggen door niet alles uit de FAQ te halen. Zullen we je helpen om die kansen wél te pakken?

Allereerst even de FAQ (Frequently Asked Questions) zelf: wat heb je eraan? Het is natuurlijk handig voor je bezoekers. Je website moet vragen beantwoorden die jouw bezoeker heeft. Dat is namelijk de reden van z’n bezoek. Elk antwoord is weer een obstakel minder richting de deal. Een lijstje met veelgestelde vragen helpt je bezoeker om snel antwoorden te krijgen zonder de hele website door te spitten.

Meer om te vragen

Maar welke rol speelt een FAQ nu in het krijgen van websitebezoekers? SEO is het antwoord.
Dat zit zo: als je op zoek bent naar informatie, of een specifieke dienst, dan ga je niet alle websites af die je kent. Nee, Google is je startpunt. Je vraag is de zoekopdracht en mensen zoeken steeds meer op specifieke vragen. In dat opzicht zou je kunnen zeggen: Google is je homepage.

Google is steeds beter in het begrijpen van de intentie van een zoekopdracht. De belangrijkste taak van Google is namelijk dat ze je het allerbeste resultaat op jouw zoekopdracht willen geven.

Wanneer Google bij een zoekopdracht het internet afspeurt, dan is het een stuk makkelijker als hij de veelgestelde vragen op jouw website tegenkomt! Doordat de vragen én de antwoorden er letterlijk staan, sla je direct twee vliegen in één klap:

  • Google ziet heel duidelijk waar je website over gaat
  • Google heeft de letterlijke vraag én het antwoord gevonden

Je snapt dat Google er niet omheen kan: jouw website is relevant. Deze moeten ze aan de (be)zoeker laten zien!

Veelgestelde vragen

Google is steeds beter in het begrijpen van de intentie van een zoekopdracht. De belangrijkste taak van Google is namelijk dat ze je het allerbeste resultaat op jouw zoekopdracht willen geven.

Dit is een belangrijke, want zoals je net hebt gelezen, is dit cruciaal voor je vindbaarheid. Ga eens op de stoel van je klant zitten. Welke vragen zou hij hebben? Bedenk wat hij al wel en nog niet zou weten. Met welke intentie zoekt hij?

Je kunt op twee soorten vragen ingaan:

  • vragen over je bedrijf
    Deze gaan specifiek over je producten/diensten, (verzend)kosten, levering, werkwijze, contactgegevens, voorwaarden, assortiment, retourneren, openingstijden, betaalmethoden.
  • vragen over je branche
    Dit zijn algemenere vragen die je klant over jullie sector heeft. Nemen we recruitment/personeelsbemiddeling als voorbeeld, dan gaat het over contractsvormen, vacatureplaatsing, sollicitatieproces, plaatsingsmogelijkheden etc.

Je kunt bij de vragen die je nu hebt opgesteld best denken: “Deze vragen heb ik tijdens contact met klanten nog nooit gehoord?” Dat komt omdat een potentiële klant die op Google zoekt, andere vragen heeft dan iemand die al op je website zit.

'' Hoe specifieker de vraag, hoe beter het zoekresultaat ''

Maak je vragen zo specifiek mogelijk. Dat is duidelijk voor de klant, en Google begrijpt en indexeert ze dan beter. We zoeken namelijk ook steeds specifieker. We weten inmiddels wel dat we betere resultaten krijgen als we zoeken op “Vacatures voortgezet onderwijs Noord-Holland” in plaats van alleen maar “vacatures”.

Nogmaals, bedenk hoe jouw potentiële klant zoekt. We typen meestal maar een paar zoekwoorden en geen uitgebreide zinnen. Een goede richtlijn is dan ook: 1 vraag = 1 antwoord. Een antwoord van drie tot vijf zinnen is voldoende.

We googelen zoals we praten, dus gebruik letterlijke vragen.
TIP: deze vragen beginnen vaak met “hoe”, “welke”, “waarom”, “wat”, “waar”.
TIP 2: typ je onderwerp eens in op www.answerthepublic.com. Je ziet dan de meest gestelde hoe/welke/wie/wat/waarom-vragen over dat onderwerp.

Denk dus simpel. We hebben voor drie soorten websites wat voorbeeldvragen gepakt:

  • Wat is de levertijd van [productnaam of categorie]?
  • Wat zijn de voordelen van [productnaam]?
  • Downloaden van digitale handleiding [productnaam]
  • Wat zijn de beoordelingen van [productnaam]?
  • Hoe werkt [productnaam of dienst]?
  • De voordelen van [productnaam of dienst]
  • Wat zijn de openingstijden?
  • Hoe kan ik contact opnemen met de klantenservice?
  • Hoe kan ik een afspraak maken?
  • Hoe plaats ik een vacature?
  • Wat kost een uitzendkracht?
  • Wat zijn de voordelen van detachering?
  • Hoe bereid ik me voor op een sollicitatiegesprek?
  • Wat doet een [populaire functietitel binnen jouw sector]?
  • Wat verdient een [populaire functietitel binnen jouw sector]?

Je ziet dat het hele eenvoudige vragen zijn. Omdat ze voor jou misschien heel vanzelfsprekend zijn, ligt het gevaar op de loer om hier te makkelijk over te denken. Weet dat dit voor je klanten wél logische veelgestelde vragen zijn.

Je ziet dat een FAQ-pagina méér is dan alleen een behulpzame pagina voor je bezoeker: het is ook behulpzaam voor de zoeker die niet op je website zit. Je kunt hem er juist mee naar je toe halen.

Hiervoor hebben we nóg een ijzer in het vuur. In onze volgende blog: FAQ snippets: zo maak je van je FAQ een SEO-wapen lees je hoe je een extra grote stap neemt die veel ondernemers over het hoofd zien. FAQ-page snippets laten je FAQ-vragen er in de zoekresultaten helemáál goed uitspringen.

Bij Secure Design helpen we je graag met die extra stap, want zo neem je een voorsprong op de concurrentie. Stuur een mail of bel ons gewoon; we vertellen je er graag meer over.

Front-end developer & Support

Onze goedlachse Gino is verantwoordelijk voor de grafische opmaak van jouw website en het bijbehorende projectmanagement. Daarnaast kun je met al je technische vragen bij Gino terecht. Hij helpt je graag en kan de meest ingewikkelde probleemstellingen in gemakkelijke taal aan je uitleggen.